onderwijscOACHING
Onderwijscoaching is bedoeld voor directies, startende leerkrachten en leerkrachten met meer ervaring, die behoefte hebben aan een frisse kijk op zichzelf en de werking van de school en/of de klas.
Als directie/leerkracht heb je te maken met een werkomgeving die continue in ontwikkeling en beweging is.
Het belangrijkste instrument om in te zetten in je werk ben jezelf. Bij alles wat je doet, neem je jezelf mee: al je karaktereigenschappen, kwaliteiten, talenten en valkuilen. Dit uiteraard binnen de wisselwerking met jouw omgeving.
Coaching helpt je afstand nemen en reflecteren op jezelf, je werkwijzen en je gewoonten en patronen van waaruit je werkt. Waarom doe je wat je doet? Wat levert het je op? Hoe zou het ook anders kunnen?
Deze individuele coaching is bedoeld voor:
jou als directie zodat je met je leerkrachten individueel en/of met het team een optimale relatie opbouwt en/of onderhoudt door
jou als directie zodat je met ouders
jou als directie indien je
Deze individuele coaching is bedoeld voor:
jou als leerkracht als je
Deze factoren zijn naar mijn mening essentieel voor huidige leerkrachten en superbelangrijk om vol kracht en overtuiging aan het werk te kunnen.
Hoe ziet zo’n coachingstraject eruit?
Tijdens dit coachingstraject sta jij als directie/leerkracht als persoon en jouw persoonlijke leerdoel centraal.
Het traject bestaat uit 4 fasen:
Er wordt dus gewerkt met jouw kennis, kunde en ervaring als directie/ leerkracht.
Je bent zelf de expert over jouw eigen leervraag, knelpunt en ideeën over de oplossingen die het beste bij jou passen.
Je zet jezelf in beweging en pakt jouw knelpunt daadkrachtig aan. Dat levert je een heleboel nieuwe energie, motivatie en zelfvertrouwen op.
Als directie/leerkracht heb je te maken met een werkomgeving die continue in ontwikkeling en beweging is.
Het belangrijkste instrument om in te zetten in je werk ben jezelf. Bij alles wat je doet, neem je jezelf mee: al je karaktereigenschappen, kwaliteiten, talenten en valkuilen. Dit uiteraard binnen de wisselwerking met jouw omgeving.
Coaching helpt je afstand nemen en reflecteren op jezelf, je werkwijzen en je gewoonten en patronen van waaruit je werkt. Waarom doe je wat je doet? Wat levert het je op? Hoe zou het ook anders kunnen?
Deze individuele coaching is bedoeld voor:
jou als directie zodat je met je leerkrachten individueel en/of met het team een optimale relatie opbouwt en/of onderhoudt door
- hen optimaal tot hun recht te laten komen en daadkrachtig te ondersteunen en te motiveren
- de betrokkenheid en communicatie binnen jouw team te verhogen
- onderliggende dynamieken te doorgronden en daar waar nodig aan te passen
- hen al coachend bij te staan binnen hun relatie met ouders, collega’s en kinderen
- …
jou als directie zodat je met ouders
- een aangenamer contact kan opbouwen daar waar het moeilijker loopt
- kan praten over hoe je, indien nodig, hun betrokkenheid t.a.v. hun kinderen, de klasleerkracht en de school kan optimalseren
- ...
jou als directie indien je
- je empathisch vermogen wenst te verhogen en je je op deze manier meer of beter kan inleven in het werk van jouw team en de taal te spreken van jouw team
- je verbindende kwaliteiten wenst te versterken en zo de synergie binnen jouw team kan bewerkstelligen
- op jouw authentieke manier wil leiding geven en jouw personeel wil inspireren.
- makkelijker beslissingen wil nemen en/of grenzen wenst te stellen
- energiepeil, na schooltijd laag is en je heel moe/uitgeput thuis komt
- humor,creativiteit zoek is
- …
Deze individuele coaching is bedoeld voor:
jou als leerkracht als je
- eens vol enthousiasme het vak bent ingegaan en voelt dat je nu tegen knelpunten aanloopt: 'Vind ik het onderwijs nog wel leuk? Ben ik wel kundig genoeg? Hoe vind ik het plezier in mijn werk weer terug?'
- vragen hebt met een fundamentele oorsprong: Wie ben ik als leerkracht? Wat kan ik als leerkracht? Wie wil ik zijn als leerkracht?
- voelt dat de stress toeneemt door de toenemende druk op resultaten, het in orde zijn met de dagelijkse administratie en maatschappelijke ontwikkelingen. Dat je hierdoor de nood voelt aan het ontwikkelen van een stevigere basis, bestaande uit een goed ontwikkeld zelfbewustzijn, een gezonde dosis zelfvertrouwen en het vermogen om zelf te reflecteren.
- meer uit jezelf en jouw vak wil halen en jouw effectiviteit wil verhogen
- je je werk beter wil inplannen
- graag iets wenst te veranderen, maar niet goed weet hoe
- op een positievere manier met lastige gedrag wil omgaan
- de betrokkenheid van de kinderen onderling wenst te verhogen
- je aan het einde van de dag doodmoe voelt en je je energie op peil wenst te houden
- …
Deze factoren zijn naar mijn mening essentieel voor huidige leerkrachten en superbelangrijk om vol kracht en overtuiging aan het werk te kunnen.
Hoe ziet zo’n coachingstraject eruit?
Tijdens dit coachingstraject sta jij als directie/leerkracht als persoon en jouw persoonlijke leerdoel centraal.
Het traject bestaat uit 4 fasen:
- Samen brengen we de bestaande situatie nauwkeurig in kaart. Waar ligt het knelpunt precies? Hoe ontstaat dit knelpunt eigenlijk? Welke factoren spelen hierbij een rol? Hoe reageer je in deze situatie?
Vervolgens richten we ons op het doel dat je graag zou willen bereiken. Hoe ziet jouw gewenste situatie eruit? - Jouw doel staat centraal bij het onderzoeken naar verschillende handelingsperspectieven. Welke manieren zijn er om naar jouw doel te werken? Wat past bij jou? Uiteindelijk maak je een keuze in aanpak en deze werken we nauwkeurig uit, daarbij antwoord gevend op de vragen wat? wanneer? en hoe?
- Het wordt tijd om aan de slag te gaan! Je gaat jouw nieuwe aanpak inzetten en ervaren wat dat jou oplevert. In deze fase en enkel op jouw vraag is het mogelijk dat ik kom observeren, specifiek kijkend naar jouw leerdoel. Indien je dit liever niet wil dan evalueren we de resultaten en jouw ervaringen bij deze nieuwe aanpak in de eerstvolgende individuele coachingsessie.
- Op basis van de observatie en jouw ervaringen reflecteren we op de aanpak en in hoeverre deze effectief is om jouw doel te behalen. We besteden veel aandacht aan zelfreflectie; het gaat om jouw ervaringen. Kun je kritisch naar jezelf kijken?Wat levert de aanpak je op? Kun je hiermee verder of wil je de aanpak nog aanpassen? Wat betekent dit voor de toekomst?
Er wordt dus gewerkt met jouw kennis, kunde en ervaring als directie/ leerkracht.
Je bent zelf de expert over jouw eigen leervraag, knelpunt en ideeën over de oplossingen die het beste bij jou passen.
Je zet jezelf in beweging en pakt jouw knelpunt daadkrachtig aan. Dat levert je een heleboel nieuwe energie, motivatie en zelfvertrouwen op.